pondělí 8. prosince 2014

RC recenze: Invaze Československo 1968


Invaze Československo 1968
Svědectví velitele
Vladimír Vedraško
Mladá fronta
2014

Na jaře roku 1968 dostal generál Aleksandr Michajlovič Majorov (1920–2008), velitel 38. armády Přikarpatského vojenského okruhu, rozkaz vpadnout „do ČSSR s cílem potlačit a v případě nutnosti zničit kontrarevoluci na jejím území“. V roce 1998 podal jako vůbec první z velitelů, kteří uskutečnili srpnovou invazi do Československa, o tehdejších dramatických událostech svědectví, jež k vydání připravil ruský novinář Vladimir Vedraško.



Válečné knížky z doby 2.Sv mám opravdu ráda, hlavně tu jejich akční stránku. Do této knihy jsem šla ze zvědavosti, jelikož o období od roku 1950 nemám moc velké znalosti. Svědectví velitele, tento podtitul naznačoval, že půjde o knihu napasou podle skutečných událostí.

Ze začátku to byly muka. Nemohla jsem se donutit knížku číst a za žádnou cenu jsem si nechtěla přiznat, že mě to nebaví. Rozjezd byl opravdu pomalý a také na mě bylo ze začátku vychrleno veliké množství informací, které jsem všechny nepobrala.

O samostatném okupování státu tam toho bylo hodně, ale jelikož to nebylo podáno od někoho, kdo byl pouze občanem, ztratilo to svoje kouzlo. Přeci jen to ruský velitel, který tomu všemu napomáhal, viděl malinko jinak než pouhopouhý občan přihlížejíc tankům a ruským vojákům, jak okupují jeho vlast.

Ve škole nám paní učitelka říkala, že na transparentech lidé mívali i slogany jako "Vaši otcové nás osvobozovali, vy nás okupujete", jak smutně pravdivé. Nikdo si neumíme představit, jaký to musel být šok vidět na ulicích tanky a zmateně pobíhající spoluobčany.

U knížky jsem seděla opravdu dlouho, ale jsem ráda, že jsem si ji přečetla. Umožnila mi specifický náhled do doby, ve které bychom nechtěli žít. Knížka je zpracovaná na základě svědectví velitele Alexandra Michajloviče Majora, takže všechny důležité informace mi neunikli.

Tahle recenze je trochu jiného rázu, není v ní totiž uveden žádný děj. Byla bych totiž strašně ráda, kdyby jste si ji přečetli sami. Nemusíte být zrovna nadšenci historických událostí, ale rozhodně Vám Invaze Československo 1968 doporučuji. Dozvíte se toho mnoho a možná trochu změníte pohled na minulost, rozhodně to nebude zbytečné čtení.

O tom, jak kniha skončí či začne určitě víte a nebude to pro Vás žádné překvapení, ale i přes to budete pozorně číst všechny dialogy, které se v knize naskytují. Autor čtení velmi zpříjemnil tím, že z toho udělal jeden souvislí příběh, který dodává knize ten správný šmrnc.

Dalším bonusem jsou fotky, které se do knihy hodí. Obálka je povedená a grafické zpracování celé knihy se mi také velmi líbilo. Sice nerada čtu knížky, které mají čistě bílé stránky, ale nemyslím si, že by to byl nějaký extra velký mínus. Každému vyhovuje něco jiného.

Sečteno a podtrženo, knížka se mi líbila a všem ji doporučuji. Kdyby jste kolem ní v knihkupectví prošli, rozhodně ji hoďte do košíku!

!Za poskytnutí knihy na recenzi děkuji internetovému knihkupectví knihcentrum.cz. Knihu si můžete zakoupit zde!

0 komentářů:

Okomentovat

Pokud se Vám článek líbil, napište mi to! Jsem ráda za jakoukoliv zpětnou vazbu, i tu negativní.